Havayolu taşımacılığında sıfır emisyon elde etmek isteyen Oxford Üniversitesi’ndeki bir ekip, laboratuvar ortamında karbondioksit kullanarak jet yakıtı üretmeyi başardı. Yolcu uçaklarını daha çevreci yapabilecek bu teknoloji aynı zamanda mevcut yöntemlerden daha ucuz olarak üretildi.
Havacılık endüstrisi, jetler tarafından üretilen karbondioksiti telafi etmek için son on yılda ağaç dikme projeleri veya rüzgar çiftlikleri gibi projelerle küresel karbon ayak izini azaltmanın yollarını arıyor. Aynı zamanda, San Francisco, Chicago ve Los Angeles’taki havalimanları ise karbon azaltma hedeflerine ulaşmaya yardımcı olmak için daha çevreci alternatif yakıtlarla uçaklara yakıt sağlıyor. Şimdi de Birleşik Krallık’ta bulunan Oxford Üniversitesi’ndeki bir ekip, gaz yakan motorlar tarafından yayılan ve bir sera gazı olan karbondioksiti jet yakıtına dönüştürebilecek deneysel bir süreç geliştirdi. Demir bazlı kimyasal reaksiyon kullanan sürecin başarılı olması durumunda uçaklar “net sıfır” emisyona sahip olabilecek.
Süreci tersine çeviriyor
Petrol veya doğal gaz gibi fosil yakıtlar yandığında hidrokarbonları karbondioksite dönüşüyor, su ve enerji açığa çıkıyor. Bu deney, organik yanma yöntemi (OCM) adı verilen bir yöntem kullanarak karbondioksiti yeniden yakıta dönüştürme sürecini tersine çeviriyor. Buna göre ekip, sitrik aside, hidrojene ve karbondioksite demir, manganez ve potasyumdan yapılmış bir katalizöre ısı ekleyerek, bir jette çalışacak sıvı yakıt üretmeyi başardı. Deney, paslanmaz çelik bir reaktörde yapıldı ve şimdilik yalnızca birkaç gram madde üretildi.
Mevcut yöntemlerden daha ucuz
Karbondioksit, gezegeni ısıtan sera gazlarının en yaygın olanı ve onu atmosferden uzak tutmak küresel ısınmayı azaltmaya yardımcı olabilecek. Süreci tasarlayan ve gerçekleştiren kimya mühendisleri de bunun iklimde oyun değiştirici olabileceğinden umutlu… Oxford Kimya Bölümü’nde kıdemli araştırma görevlisi Tiancun Xiao, iklim değişikliğinin hızlandığını ve çok büyük karbondioksit emisyonlarının bulunduğunu söyleyerek “Bu süreç, iklim değişikliğini hafifletmeye ve mevcut karbon altyapısını sürdürülebilir kalkınma için kullanmaya yardımcı olabilir” diyor. Aynı zamanda Xiao ve meslektaşları yeni yöntemin, hidrojeni ve suyu yakıta dönüştüren mevcut yöntemlerden daha ucuz olacağını söylüyor. Bunun nedeni de “Hidrojenizasyon” adı verilen bu süreçte, daha az elektrik kullanılıyor olması… Xiao, bir çelik, çimento fabrikasının veya kömür yakan bir elektrik santralinin yanına bir jet yakıtı tesisi kurmayı ve yakıtı üretebilmek için fazla karbondioksiti yakalamayı öngörüyor.
Kaynak:
https://www.wired.com/story/could-carbon-dioxide-be-turned-into-jet-fuel/