Havacılık endüstrisi, karbon ayak izini azaltmak için geniş çaplı çalışmalara devam ederken; Airbus dev bir A380 jumbo jetinin uçuşunu ilk kez %100 biyoyakıt kullanarak gerçekleştirdi. Söz konusu uçuşla birlikte A380, sürdürülebilir havacılık yakıtı kullanılarak uçan üçüncü Airbus uçağı oldu.
Airbus, geçtiğimiz günlerde %100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ile çalışan ilk A380 uçuşunu gerçekleştirdi. Airbus’ın A380 test uçağı MSN 1, 25 Mart Cuma günü saat 08:43’te Fransa’nın Toulouse kentindeki Blagnac Havalimanı’ndan havalandı. Yaklaşık üç saat boyunca havada kalan uçağın Rolls-Royce Trent 900 motoru %100 SAF ile çalıştırıldı ve bu özel gezi için uçağa, çoğunlukla yemeklik yağ ve atık yağlardan oluşan 27 ton SAF yüklendi.
Dünyanın en büyük yolcu jetine güç sağlayabiliyor
SAF kullanımının artırılması, havacılık endüstrinin 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefine ulaşması için kilit bir rol oynuyor. Havacılık uzmanlarının iş birliğiyle bir araya getirilen Waypoint’in 2050 raporunda özetlenen temel istatistikler, SAF’ın, karbon azaltımının %53 ila %71’ine katkıda bulunabileceğini gösteriyor. Airbus ise 2035 yılına kadar dünyanın ilk sıfır emisyonlu uçağını piyasaya sürmeyi hedefliyor. Dünyanın en büyük yolcu jetine güç sağlamak için biyoyakıtı kullanabiliyor olması, şirketin bu amacına yönelik olarak son derece önemli bir adım.
Airbus, yemeklik yağdan oluşan sürdürülebilir havacılık yakıtı kullanarak daha önce Mart 2021’de bir Airbus A350’ü, ardından Ekim 2021’de bir A319neo tek koridorlu uçağı uçurmayı başarmıştı. Mevcut durumda, Airbus’ın tüm uçakları %50 SAF-kerosen karışımıyla uçmak üzere sertifikalandırılmış durumdayken şirket, on yıl içinde %100 SAF kullanımı için sertifika almayı hedefliyor.
Dev markalar temiz havacılık endüstrisi için çalışıyor
Airbus, sürdürülebilir havacılık yakıtı kullanarak daha temiz bir havacılık endüstrisi yaratma hedefinde yalnız değil. Nitekim 2012 yılında bir başka havacılık şirketi Boeing, normal jet yakıtı ve esas olarak yemeklik yağdan elde edilen yakıtın bir karışımının kullanıldığı 787 Dreamliner ile ilk Pasifik geçişini gerçekleştirdi. Şirket ayrıca, 2014 yılında tutarlı bir tedarik sağlamak için Çin’de bir biyoyakıt üretim tesisi açtı. Havacılık alanındaki bu tarz gelişmelerin giderek artacağı ve gelecek dönemde sektörün en önemli konuları arasında gireceği öngörülüyor.
İTÜ ARI Teknokent olarak sivil havacılık hizmetleri alanındaki çalışmaları yakından takip ediyoruz ve geliştirilen teknolojileri odağımıza alıyoruz. Bu kapsamda İstanbul Havalimanı (İGA) iş birliğiyle hayata geçirdiğimiz İGA Hub Programı’nda “Sivil Havacılık ve Havalimanı İşletmeciliği” alanındaki inovatif fikirleri ve teknolojik girişimleri destekleyeceğiz. Detaylı bilgi için: https://itucekirdek.com/sivil-havacilik/
Kaynak: https://newatlas.com/aircraft/airbus-a380-biofuel-first-flight/