Teknokentli #GirişimciKadınlar: Zehra Çataltepe ve Tazi.ai

Sürekli öğrenen, aldığı kararların nedenlerini açıklayan, insanlardan da öğrenebilen ve dünyanın bu anlamdaki ilk yapay zeka ürünlerini çıkaranTazi.ai yapay zeka şirketinin eş kurucusu; Zehra Çataltepe. İTÜ Bilgisayar ve Bilişim Fakültesi’nde profesör, lisans ve  lisansüstü seviyede dersler veriyor ve tez danışmanlığı yapıyor. Doktorasını Caltech’de yapay öğrenme üzerine aldı. ABD’de çalıştığı firmaların Ar-Ge birimleri de dahil olmak üzere yaklaşık 28 yıldır AI& ML alanlarında çalışıyor. Türkiye ve ABD’deki çalışmaları sonucunda 14 patent, 100’e yakın yayın ve onlarca proje deneyimi edindi.

İşte Teknokentli #GirişimciKadınlar’dan yedincisi Zehra Çataltepe ve girşimi Tazi.ai …

1. Girişimciliğe nasıl başladınız?

Eşim Dr. Tanju Çataltepe’nin endüstrideki tecrübelerinden, verinin aslında çok çabuk eskidiğini, Big Data yaklaşımları yerine ya da yanında, akan veriden sürekli öğrenen yapay zeka ürünlerine çeşitli sektörlerin ihtiyacı  olduğunu gördük. Birçok kritik işte, yapay zeka ürününün verdiği kararların ancak insan tarafından anlaşılır ve düzeltilebilir olursa karar vermekte kullanılabileceğini göz önüne alarak, bu özellikleri barındıran ürünler üretme hedefi ile Tazi.ai’yı kurduk.

Bize ilham veren, Heraklit’ten beri bilinen “Aynı nehire ikinci defa ayak basamazsın, çünkü sen de nehir de değişirsiniz” sözü idi. Şirketin ismine Boğaz Köprüsü üzerinden ailece geçiyor iken, hem akan boğazı düşünerek, hem de insana dost ve insanın problemlerini hızlı bir şekilde çözdüğünü bildiğimiz  bir hayvan olan Tazi’den ilham alarak karar verdik.

2. Tazi.ai nasıl doğdu?

Tazi.ai’yi eşimle birlikte 2015 yılında kurduk. Amsterdam, San Fransisco ve İstanbul’da toplam 10 kişilik, konularında uzman yöneticiler ve çalışanlar ile birlikte büyüyen bir ekibimiz var.

3. Tazi.ai nasıl bir soruna çözüm sunuyor?

Tazi.ai sürekli olarak ve insandan da öğrenen, aynı zamanda da yaptıklarını insanlara da anlatabilen yapay zeka ürünleri sunuyor. Ürünleri kullanabilmek için yapay zeka bilmek gerekmiyor, sadece işi bilmek yeterli oluyor. Özellikle, iyi (az satılan ürünü satın alacak müşteri gibi) ya da kötü (gidecek müşteri, sahtekarlık gibi), beklenmedik olayları tespit ve tahmin etme üzerine çok hızlı ve doğru sonuçlar alıyoruz. Sürekli değişen ekonomi dünyasında, özellikle karlılığa önem veren ve nakit akışını etkin yönetmeye çalışan işletmelere dakik ve doğru öngörülerde bulunabiliyoruz.

4. Girişiminiz ile nasıl başarılar elde ettiniz?

Dünyada Automated Machine Learning ürünlerini piyasaya sunan ilk firmayız. Google’ın da bu anlamda çalışmaları olduğunu duyuyoruz. İlk satışımızı Hollanda’da bir şirkete ihracat olarak yaptık. Ürünlerimizde Ar-Ge’ye büyük önem verdik, temel algoritmaları kendimiz geliştirdik ve büyük bir kütüphaneye sahibiz. PoC (Proof of Concept) sonrası, sonuçları paylaştığımız her müşterimiz ile iş sözleşmesi yaptık. 2017 Aralık ayında ilk yatırımımızı aldık. En büyük ödülümüz müşterilerimizin ürünlerimiz ile verilerinden işlerine yarayacak çıkarımlar yapabilmeleri ve memnuniyetleri.

5. İş hayatında kadın olduğunuz için zorlandığınız anlar oldu mu?

Girişimimizde kadın olduğum için zorlanmadım. Çocukluğumdan beri, çok şükür, etrafımda kadın olduğumdan dolayı herhangi bir şeyi yapamayacağımı söyleyen kimseler olmadığından belki, kadın olduğum için zorlanacağımı hiç düşünmedim.

Girişimci olmak bana kendim, yaşam ve başka insanlarla ilgili çok şey öğretti ve bunca şeyi öğrenmeye ve yapmaya zaman ayırmakta zorlanıyorum. Bu zorlukları, hem kurucu ortağım Tanju’nun, hem de bütün çalışanlarımızın destekleri ile aşıyorum.

6. Türkiye’de kadın girişimciliği hakkında ne düşünüyorsunuz?

Türkiye’ deki kadın girişimci oranının, dünya ya da Amerika’dan daha az olduğunu hiç sanmıyorum. Fakat yine de çoğu girişimcinin erkek olduğunu ve daha çok kadına ihtiyaç olduğunu düşünüyorum.

Biz Tazi.ai olarak marttan itibaren çalışanlarının %30’undan fazlası kadın olan bir şirket olacağız. Stajyer alırken de her sene hem kadın, hem erkek stajyerlerimiz oldu. Genel olarak, çalışanlarımız arasında farklılıkların olmasının bize şirket olarak çok ve zengin sesli olma ve daha iyi  çözümler üretebilme yeteneği verdiğini düşünüyoruz.

7. Girişimci olmak isteyen kadınlara ne önerirsiniz?

Nasıl ki bir çocuğu büyütmek için sadece anne-baba değil, bir ekosistem gerekir, bir girişim için de aynı şey geçerli. Dolayısı ile girişiminizi başlatırken hangi ekosistemde büyüyeceğini ve kimlerden ne zaman destek alacağınızı elinizden geldiğince iyi planlayın.

Girişiminizle ilgili her zaman yapmanız gereken milyonlarca iş olduğunun ve bitmeyeceğinin farkında olup, girişiminize bakarken kendinize ve ailenize bakmayı ihmal etmeyin.

İlişki ağları çok önemli. Erkekler bu konuda kadınlara göre daha iyi diye düşünüyorum. Yatırım almaktan çekinmeyin ama eğer yapabiliyorsanız, ürününüz oluşup ilk müşterilerinize gidene kadar kendi maddi ve insan kaynağı birikiminiz ile ilerleyin. Hiçbir zaman girişiminizi müşterilerinizden ayrı olarak düşünmeyin. Hep müşteri odaklı olun. Ürününüze para verecek kadar inanan insanlar varsa, başarılı olmaya devam edeceksiniz demektir.

Benzer İçerikler

Yorum Gönder

Email adresiniz yayınlanmayacak. İşaretleri alanları doldurmak zorunludur.

Paylaşım